​​ANGST ER FØLELSER I KROPPEN DER MISFORTOLKES

Angst er noget, vi selv fremkalder. Angst er følelser i kroppen der misfortolkes. Dvs. at vi mærker "noget" i kroppen som ikke føles normalt og giver det fokus. Angst er selvforstærkende og kører derfor ofte op i en spiral og kan ende i et angstanfald.  

Det er vores tanker om det, vi frygter, der gør os bange.

​

Angst opdages ofte ved, en følelse i kroppen, af noget ubehageligt. Tankerne om, hvad det kan være bliver forstærket. Fokus gør at vi kropsligt reagerer endnu stærkere. Derved starter en spiral der forstærkes mere og som kan ende i et angstanfald.

Denne første følelse i kroppen kan være påvirket af Ubehagelige oplevelser som ulykker, eller vidne til ubehagelige ting, kost, fortidens oplevelser m.m. der alle influrerer på hjernens kemi. Hjernen sender faresignaler til vores nervesystem, som får vores krop til at spænde op. Vi lukker derved af for dele af kroppen, så vi får forskellige symptomer. På denne måde opdager de fleste deres angst ved, at kroppen reagerer med bl.a.: hjertebanken, sveden, dirren i nervesystemet, svært ved at trække vejret m.m.

Se WHOs symptomer på angst  



9 gode råd



Læs og lær om angst

Viden om årsager og behandling hjælper dig til at erkende og acceptere din angst. Det er med til at forebygge din angst.

Tal om din angst

Tal åbent om din angst. Det hjælper.



Nedsæt stress 

Prøv at ændre dine tanker der skaber stress. Lær at nyde livet og hvil dig, når du har præsteret noget.

Få din søvn

Søvnmangel fremmer angst. Sov i tidsrummet 22-09 hver nat og sørg for at få 6-9 timers søvn.

 

Motion er angstens fjende nr. 1

​Gå, løb eller cykelture er god motion. Helst hver dag og i dagslys. Motion stimulerer hjerneceller og modvirker isolation.



Alkohol undgås

Drik med måde, alkohol og angst forstærker hinanden. Selvom alkohol dæmper angst her og nu, vil et dagligt forbrug føre til forværring. Drik højst tre genstande dagligt for mænd og højst to til kvinder. Husk også at alkohol giver dårlig søvnkvalitet.

Undgå

Kaffe, cola og sukker i større mængder samt stoffer som  Hash, amfetamin, ecstacy og andre misbrugsstoffer som kan fremkalde angst.

Konfronter din angst

Træn dig selv til at trodse angsten ved at bevæge dig ud i situationer, du frygter. Bed evt. en ven eller et familiemedlem om at hjælpe.



Søg hjælp

Angst går sjældent over af sig selv og kræver professionel hjælp som bl.a. kognitiv og adfærdsterapi for at opdage mønstre og tanker i hverdagen som er medvirkende til angst. 

Går man for længe med angst kan man tillægge sig uhensigtsmæssige vaner som senere er svære at komme ud af. Nogen får medicin eller bliver indlagt.



Har du brug viden om, eller hjælp til at blive af med din angst? 

Du kan ringe til Mark Sommer nu på telefon 28267440 eller sende en mail

Eller du kan se hjemmesiden www.marksommer.dk

 



 

 

 

9 Gode råd om angst